Friday, August 3, 2012

Awak, macam mana cinta kerana Allah?

Ramadhan yang ke 13, diwaktu aku tengah tunggu azan maghrib. Aku bukak la TV al-Hijrah, waktu itu cerita bazaar al-Mubarak ditayangkan.. Dari segi lakonan dia, mmg bagi aku agak hampeh la, dengan sketsa dan lawak jenaka yg tak berapa nak best. Tapi aku perasan ada unsur2 nasihat yang berguna. Maka aku teruskan lah tegok cerita ni. Tiba-tiba ada satu dialog yang terkesan buat aku,

Macam mana kita nak tahu yang kita mencintai zarah itu kerana Allah?


"Apa bila kita mencintainya, zarah itu makin mencintai Allah, dan keinginan kita akan bertambah untuk membawa zarah tersebut ke jalan Allah.
Hadis Muadz bin Anas Al-Jahni bahawa Rasulullah SAW bersabda:


«مَنْ أَعْطَى ِللهِ وَمَنَعَ ِللهِ وَأَحَبَّ ِللهِ وَأَبْغَضَ ِللهِ وَأَنْكَحَ ِللهِ فَقَدْ اسْتَكْمَلَ إِيمَانَهُ»


Sesiapa sahaja yang memberi kerana Allah, menolak kerana Allah, mencintai kerana Allah, membenci kerana Allah, dan menikah kerana Allah, maka bererti ia telah sempurna imannya. (HR. Al-Hakim)."



Hush2~ MasyaAllah, aku pernah memiliki perasaan ini. Ya, aku tahu. Aku hamba yang lemah. Kadang2 perasaan ini hilang. Dan di campuri oleh nafsu.. T_T . Ya Allah.. hurm..

Tapi kini, insyaAllah. Aku akan tanamkan hati kerana aku dah tahu bagaimana kita mencintai kerana Allah. 

 One of my friend ask me. Siapa Allah? Then berjela2 jugak la aku jawab berdasarkan rasa hati dan pengalaman aku. End of the conversation. Aku faham soalan dia.. 

Bila sebut pasal cinta, biasanya bila kita nak bercinta, mesti kita kenal org atau benda yang kita nak cinta betul? So, adakah kita betul-betul cintai Allah? Siapa Allah yang kita pong pang pong pang cakap mencintaiiNYA?

Tapi pastikan ada mencari guru yang betul semasa mengenal Allah.. kalau silap guru, nnti takut2 korang g serang kementerian pakai parang lak~ huhu.

Firkirkan lah~ lagipun ini pun blog untuk berfikir betul? =)

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...