Saturday, September 21, 2013

Proton "Sport Car" Terbaru?

Pada tahun 2010 di  "2010 Kuala Lumpur International Motor Show (KLIMS)", Proton memperkenalkan 5 kereta konsep yang namanya diilhamkan dari Hikayat Lima Bersaudara.

Setelah mempertontonkan kereta tersebut di khalayak ramai. Proton mengeluarkan satu demi satu kereta konsep itu yang diikuti dengan Proton Kasturi yang diberi nama komersial sebagai Saga, dan variasinya seperti Saga SE, Saga FL, dan Saga FLX


Seterusnya diikuti dengan pelancaran kereta konsep Jebat yang dikomersialkan sebagai Proton Inspira pada tahun yang sama.





Manakala kereta konsep Lekiu telah dikeluarkan setahun awal dari tahun KLIMS. Ia dikenali dengan nama komersialnya iaitu Proton Exora yang mempunyai beberapa variasi.

Pada tahun 2012, Proton melancarkan model kereta konsep yang ke empat iaitu Proton Tuah dan dikomersialkan sebagai Proton Preve. Terbaru, Proton juga melancarkan Suprima S ,iaitu Proton Preve yang diubah suai sebagai kereta jenis "hatchback".

  

Maka, kita dapat meramal bentuk model kereta yang akan datang dari Proton. Mungkin ini kali pertama proton akan melancarkan kereta sport yang telah diperkenalkan sebagai Proton Lekir pada tahun 2010.

 




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...