Monday, September 17, 2012

Dear future and past of me.

Diilhamkan dari video ini.




Dear little past of me,

I know, you dream a lot for me. Yes, thank you for that, because of your dream, I achieved beyond from some of the people think.

Lawak apabila teringat kembali, masa sekolah rendah, aku impikan menjadi saintis angkasa. Tapi, aku menjadi saintis dalam bidang solid state. Tapi aku tetap ahli fizik yang mempunya ilmu dalam bidang angkasa dan meminati nuklear dan radiasi. Jangan risau aku yang masa lalu, aku masih lagi separuh jalan untuk menjadi pensyarah. Peluang itu masih terbuka. Cuma menunggu waktu dan kelayakan sahaja.

Untuk "love story", maaflah, smua yang diimpikan tiada satu pun yang tercapai. Tapi, itu semua tidak penting sekarang. Yang penting impian terbesar kita~ Saintis berjaya! =)


Haha. Ada 4 aspek yang aku selalu impikan semasa aku kecil dahulu.

-Kerjaya
Aku mula impi menjadi saintis ketika aku sekolah rendah, sewaktu itu tidak silap semasa darjah 3. Waktu tu aku menonton "discovery channel" tentang lubang hitam dan angkasa. Aku sangat exited sewaktu itu. Aku impikan untuk menjadi saintis. =)

Keluarga
Aku mula impikan tentang perkahwinan bermula semasa aku berumur 13 tahun. Terlalu cepat bukan? hahaha.. Aku merancang untuk berkahwin sejurus selepas habis ijazah sarjana muda. Habis sahaja belajar terus bekerja dan berkahwin. Sewaktu itu aku impikan berkahwin dengan seseorang yang aku kenal dari sekolah rendah. hahaha.. Lawak sungguh kisah ini. Walaupun bukan dengan dia, tapi rancangan awal untuk berkahwin selepas degree adalah sangat menyimpang. Tapi tidak apa ya aku yang dulu. Ini sekarang tidak penting buat kita buat masa ini.

Rumah/Harta
Aku impikan rumah teres 2 tingkat. InsyaAllah, masih tidak mustahil. Untuk harta yang lain, aku sangat-sangat impikan untuk memandu kereta Lancer GT2.0 (semenjak tahun 2007) . InsyaAllah, tidak mustahil kerana harganya cuma RM120k

Pencapaian
Pencapaian yang aku sangat idamkan sewaktu kecil, Hadiah nobel dalam bidang fizik. Nampak agak terlalu berangan-angan. Tapi tidak salah bukan? Tetapi sekarang ini, ada kebarangkalian besar untuk aku dapat jika aku menceburkan diri dalam budang superkonduktor. InsyaAllah, satu hari nanti.


Setakat ini, impian aku tidaklah mustahil bagiku, cuma pencapaian itu masih lagi dalam peringkat mustahil. Tapi, apa salahnya bukan?


Dear future of me.

Harap anda membaca dalam masa 10 tahun nanti. Waktu itu kau berumur 33 tahun.
4 aspek utama yang lepas untuk kau sempurnakan dan ada sedikit tambahan. Cabaran ni. :D

Pendidikan dan kerjaya
Aku nak kau mendapat PhD sebelum berumur 30!
Aku nak kau menjadi pensyarah!

Keluarga
Yang penting kau kawin dan bertanggungjawab. Tidak kisah bila dan dengan siapa. 1 hari nanti, bawa isteri dan mak kau pergi haji.

Rumah dan harta.
Rumah pula, ikut keadaan semasa la ya. Faham, makin lama harga rumah makin meningkat. Jangan lupa, kereta idaman kita ya. Lancer 2.0GT

Pencapaian
InsyaAllah, kita sama-sama berusaha untuk masa depan kita yang satu lagi untuk mencapainya. Boleh?
Satu lagi, aku nak kau menyumbang sesuatu yang sangat berharga dalam ilmu sains kepada masyarakat demi Islam. Terutama mereka yang tidak mendapat kemudahan yang sempurna.



1 comment:

  1. Tak sangka Musoddiq ni penuh seni orangnya hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...