Wednesday, November 21, 2012

Sayang yang paling ikhlas dan istimewa bagiku.


Entri kali ini rentetan membaca kisah sahabat yang mempunyai adik istimewa. http://bidadaribesi09.blogspot.com/2011/11/dia-istimewa.html


Tahun 2006, sewaktu saya bersekolah di luar bandar walaupun duduk di bandar, maka saya selalu ulang alik sorang2 dari raub ke kl apabila cuti.


Nak dijadikan cerita, pada 1 hari saya menaiki bas di ke raub untuk pulang ke asrama. Ada seorang penumpang istimewa bersama keluarganya. Budak itu sentiasa tersenyum sambil menganga dan memandang sekeliling. 

Dia bercakap agak kuat di dalam bas dan bnyak bercakap. Oleh kerana kebiasaan orang naik bas akan senyap kerana masing2 tidak kenal masing2 atau sebab tertentu. Suara dia sentiasa kedengaran dan familynya asyik melayan. 

Oleh kerana ayahnya perasan yang orang lain agak kurang senang dengan perangainya. Kerana ada orang menunjukkan reaksi menyampah kepada mereka. Ayahnya meminta dia diam secara perlahan dan menunjuk isyarat jari di mulut. 

Pada mulanya, budak itu engkar, dan gelak secara kuat. Seluruh bas pandang mereka, dan membunyikan "sshhhhhh". Saya tak tahu apa yg disebut oleh ayahnya. Tapi budak itu membalas sambil menangis. "Aiman mintak maaf, aiman sayang ayah. Aiman diam. Aiman janji tak bising lagi. Aiman mintak maaf. Aiman sayang ayah" . (Namanya bukan aiman, tapi da lupa sbb kisah lama sgt). Berair air mata saya mendengarnya. Ayahnya memeluk budak tu dan mengusap rambutnya. 

Bagi orang lain mungkin tiada apa2. Tapi perkataan sayang yang diluahkannya sangat tulus, sangat suci. Itu yang buat saya berair air mata. Luahan itu tidak menipu, tulus dari hati ke mulut. 

Orang normal boleh mengatakan perasaan sayang secara menipu. Kadang2 ada tujuan yang kita tidak tahu ayng terbuku dihati mereka. Mereka boleh berlakon dan hipokrit, Tapi tidak bagi budak istimewa. Mereka tidak suka meraka zahirkan. Jika mereka suka mereka zahirkan juga. Jika perkataan sayang dan dia memeluk dan mencium seseorang. Perbuatannya adalah sangat ikhlas. 

Itu yang saya selalu tekankan dalam hati ini. Ikhlaskan diri. Kadang2 banyak perbuatan saya buat tak ikhlas kerana terpaksa seperti menjaga hati orang, menzahirkan perasaan dan sebagainya demi kehidupan yang harmoni. Iyalah, kadang2 terlepas juga. Kadang2 kita terpaksa cakap suka, walaupun hati sebenarnya benci.

Cuba bayangkan jika kita seseorang cakap suka tapi akhirnya kita dapat tahu yang dia sebenarnya menipu. Luluh hati bukan? 


Itulah yang saya cuba sampaikan. Mereka sentiasa ikhlas menzahirkan perasaan. Sungguh bertuah mereka yang mendapat kasih sayang paling ikhlas oleh mereka yang sangat istimewa.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...