Sunday, June 16, 2013

Jelik dengan geng serban dan tudung labuh yang...

Assalamualaikum.

Maaf entry emosi. Aku sebenarnya jelik dengan geng serban dan tudung labuh yang memperlekehkan golongan pendosa seolah-olah tiada harapan bagi mereka.

Tak semua orang lahir ditarbiyah macam kau.
Tak semua orang ada songkok dan serban macam kau ada.
Tak semua orang ada tudung labuh macam kau ada.
Tak semua orang lahir dijaga dan terpelihara macam kau.
Tak semua orang lahir dapat masuk sekolah agama/maahad/tahfiz/sekolah pondok macam kau.

Kau tak tahu sejarah silam dia, latar belakang dia, kenapa dia jadi begitu, punca dan sebagainya.

Yang kau tahu, hukum dengan terburu-buru. Sebab apa? Sebab kaulah orang paling suci dalam dunia ini?

Sebab apa Allah asingkan kamu semua dari kami sewaktu membesar? Sebab apa Allah jaga dan pelihara kamu semua?

Supaya boleh bimbing kami yang hendak mencari.

Igt kami tak pernah mencari makna Islam yang sebenar? Tidak mencari untuk belajar Islam yang sebenar?

Orang yang menolak Islam 100% ni, dia sembah benda lain ataupun sememangnya dia syirik.

Analoginya seperti anak kecil yang tidak suka sayur. Lagi kau paksa, lagi dia tak suka, dan akhirnya boleh mendatangkan kesan emosi jangka panjang. Mak yang baik dia akan kaji, kenapa anaknya tak suka sayur?
Pahit?
Keras?
Tak suka warna hijau?
atau memang tak sedap langsung tak boleh kene tekak?

Kalau pahit,
masak dengan manisan atau perasa yang mampu hilang rasa pahit.
Keras?
Masak lama sikit, lembut la sayur tu.
Tak suka warna hijau?
Kan ada bnyak sayur yang bukan warna hijau, ungu, merah, kuning pun ada.

Tak sedap langsung dan memang tak boleh kene tekak??
Okay, ini kisah aku. Aku memang suka sayur dari kecik. Tapi aku paling tak suka kobis. Mak aku selalu beli kobis sebab dia murah dan mampu milik. Lol. Satu hari, aku makan KFC yang disertai coleslaw. Aku mampu makan dengan habis sebab mentaliti aku masa tu KFC adalah makanan yang standard, mahal, dan sedap. Oleh kerana aku banyak kali makan KFC dan memang aku habiskan semua makanan yang dalam menu tu. Aku sudah boleh makan kobis, dan sekarang aku la orang yang banyak kaut kobis dalam kuali kt dapur tu.

Point dari cerita perenggan diatas tu. Kalau tak suka, cari cara untuk buat dia suka secara halus.


Ya aku tahu, nak tarbiyah orang bukan mudah. Kadang-kadang kau pun takut nak berdepan dengan kami sebab takut hanyut bersama-sama kami. Tapi tak bermakna kau boleh membiarkan kamu 100%, malah lebih teruk memperlekeh/hina/caci/maki golongan pendosa seperti kami.

Dunia ini bukan hanya engkau dan bulatan gembira kau sahaja. Dunia ini penuh dengan orang yang tidak tahu apa itu bulatan gembira macam kau ada.


"Bergaul dengan mereka yang telah hanyut dan juga insan yang cuba mencari cahaya hidayah benar-benar membuatkan ana tersedar bahawa dibahu ini terpikul satu amanah dan tanggungjawab sosial untuk membantu dan menghulurkan tangan untuk sama-sama memimpin tangan menggapai redha Allah s.w.t. dalam segenap ruang kehidupan. ‘Dunia baru’ yang telah ku lalui ketika itu telah banyak membuka mata dan minda ini bahawa ummah semakin tenat!"


Kadang-kala kepenatan dan keletihan datang menyapa. Ketika terasa lemah dengan ujian dan halangan yang terbentang luas dihadapan. Pasti memori ketika berada di ‘dunia baru’ datang menerpa diminda, sekaligus menaikkan semula semangat ana untuk terus berada dalam arena dakwah.

Mampukah ana untuk laluinya sekali lagi untuk berhadapan dengan masyarakat yang pastinya cabaran itu lebih besar dan hebat ketika tamat Ijazah Sarjana Muda nanti?

Ana juga tidak punya jawapan akan persoalan itu. Apa yang ana tahu, “demi ummah, akan ku teruskan langkah…”Wallahua’lam.

- via http://bidadaribesi09.blogspot.com/2012/01/detik-permulaan-langkahku.html

Ni contoh buat kau. Nak berdakwah, kau kene capai hati orang. Seperti apa yang Rasulullah s.a.w lakukan walaupun ketika Islam belum lengkap dan al-Quran belum lengkap. Rasulullah amik hati orang lain dengan akhlaknya, dan sebarkan agama Islam padanya.

Tanamkan niat, betulkan niat. Hasbunalah waniqmal wakeel. Kau percaya pada Allah, Allah akan tolong kau.

Ini video untuk tatapan kau.


3 comments:

  1. nice post mus..tp kdg2 geram juga dgn golongan yg dh diberikan didikan yg baek sejak dr kecil,dgn bangga mengaku sendiri ibu bapa tegas tentang agama, tp memilih tuk mengaibkan ibu bapa.. :(

    ReplyDelete
  2. Masyaallah, i know and exactly understand this feeling of annoyance towards such people. Well, I thought of sharing this entry in my blog, with credit to u. Can I?? hehehe

    ReplyDelete
  3. hmmm..tu la kan..matlamat dah betol tp cara tu kene baiki balik..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...