Monday, February 10, 2014

Ia bermula dari secebis plastik.



Ia bermula dari seorang, dan ia juga bermula dari sampah kecil. Walaupun hanya palstik gula-gula. Tapi akhirnya melarat sehingga sampah yang besar dan lama2 menyakitkan pandangan mata.

Begitu juga pseudosains dan berita yang palsu. Bermula dari tips mitos, fakta kecil yang salah, dan lama-lama melibatkan agama dan ayat al-Quran/hadis. Dari "seramai 35 orang dilaporkan telah berubah setelah melihat video ini" dan seterusnya menjadi "ulama bersepakat bahawa suara dari tanah itu adalah suara dajjal yang cuba memanjat naik" dan semakin parah "tawaf mengelilingi hajarul aswad adalah punca bumi berpusing. Jika tidak tawaf keliling hajarul aswad, bumi akan berhenti berpusing." Kemudian dikaitkan dengan ayat al-Quran dan hadis.

Benda nampak kecik, dan menjengkelkan jika ditegur salah. Begitu juga dengan plastik gula-gula. Hanya kecil dan tidak nampak di pandangan mata, tapi setelah ia panas dan mula melekat dijalanan. Maka menjadi kesan yang sukar untuk dibuangkan.

Kesannya walaupun kita sangka, "alah benda kecil sahaja". Tapi kita sebenarnya dimalukan dan ditertawakan oleh mereka yang mengetahui.

Begitu juga amalan dosa kita. Bermula dengan sesuatu yang kecil, lama-lama menjadi besar, menggunung, dan susah ditanggalkan.

*No offended, ini pesan pada diri sendiri juga. Kerana aku jua pernah melakukannya.

http://www.muslimsandtheworld.com/nasa-confirms-that-muslims-are-idiots/

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...