Tuesday, August 12, 2014

Agama itu mati sekiranya..

Antara hujah popular golongan teologi kiri ialah, "agama mati apabila gagal memainkan fungsi kepada masyarakat", "agama juga mati apabila gagal membebaskan yang tertindas", "agama juga mati sekiranya korupsi berleluasa, tetapi agamawan sibuk beribadat di masjid sahaja" dan berbagai lagi.
Bagi aku, agama sejak diturunkan sehingga kiamat tidak akan mati. Kerana agama adalah ajaran, bukan satu sosok tubuh atau makhluk yang memainkan peranan dalam masyarakat. Agama adalah panduan kepada sosok tubuh dan masyarakat untuk mereka menjalani kehidupan di dunia. Supaya dapat memainkan fungsi kepada masyarakat, membebaskan yang tertindas, membasmi kemiskinan, membasmi korupsi, dan berbagai lagi yang diharapkan daripada agama.
Contohnya boleh dianalogikan dengan ilmu matematik. Matematik tidak akan mati jika orang tidak menggunakannya. Ilmu itu tetap ada, tetapi bergantung kepada manusia untuk diguna pakai. Sekiranya ahli fizik, jurutera dan berbagai lagi tidak menggunakan ilmu matematik dalam eksperimental mahupun teori, maka akan pincang dan musnah segala kerja mereka. Jadi sekiranya mereka berbalik dan menggunakan matematik, ia mampu menyelesaikan masaalah kerja mereka.
Contoh lain seperti urusan jual beli, sekiranya matematik tidak diguna pakai, berlaku tidakadilan dan kepincangan bagi sesuatu pihak. Terpulang kepada mereka sama ada untuk menggunakannya atau tidak. Jika, sekiranya mereka menggunakan matematik, maka masaalah dan keadilan akan tercapai.
Perlu juga diingat, ada juga masaalah yang tidak dapat diselesaikan dengan segera. Maka berbagai prosedur dan aturcara perlu digunakan.
Begitu juga dengan Agama, sebagai contoh, agama Islam, sumber utama adalah al-Quran, maka jika tiada di dalam al-Quran, cari di dalam hadis. Jika tiada, gunakan akal untuk menggodek al-Quran dan hadis.
Beza antara matematik dan agama adalah, ilmu matematik berkembang dan bertambah mengikut pengalaman dan pemerhatian. Ilmu agama pula berkembang dan bertambah tetapi berlandaskan Kitab dan Nabi/penyampai mereka.
Golongan teologi kiri mahupun atheis dan golongan yang bersetuju dengan petikan ayat "agama mati sekira gagal menjalankan fungsinya" adalah tidak tepat. Mengapa perlu menyalahkan ajaran, salahkan orang yang sepatutnya mengikut ajaran. Salahkan orang yang tidak mengikut ajaran.
Maka sebenarnya, orang yang beragamalah yang akan mati sekiranya gagal memainkan fungsi dalam masyarakat. Agama tak mati dan tak hidup. Ianya tetap ada untuk manusia dan sentiasa boleh diguna sehingga hari kiamat.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...